Aké sú výhody saunovania?

Sauny sú známe už stovky rokov a ich využívanie je stále súčasťou wellness aktivít mnohých ľudí. Keď sa chcete po dlhom dni uvoľniť, zahriatie tela pravdepodobne dokáže robiť zázraky, ale výhody sauny siahajú oveľa ďalej.

Či už sa radšej potíte vo fínskej alebo v parnej saune, sú plné výhod (najmä podľa lekárky z hlavnej starostlivosti v Rush University Medical Group). Nielenže saunovanie dokáže upokojiť teľo a myseľ, ale taktiež podľa jej vyjadrení môže pomôcť pri zvládaní rôznych ochorení vrátane reumatologických a kožných ochorení, ako je psoriáza. Je však potrebné vykonať viac štúdií, ktoré by preukázali, že sauny skutočne dokážu splniť všetky tieto úlohy.

Iný výskum však už ukázal, že vysoké teploty môžu podporiť krvný obeh, zmierniť chronickú bolesť, znížiť stuhnutosť kĺbov a dokonca posilniť imunitný systém. A hoci existujú rôzne typy sáun, môžete očakávať, že budú mať podobné zdravotné účinky.

V nasledujúcom článku rozoberieme rôzne typy sáun, ako si vybrať tú správnu pre vás a ako najlepšie využiť výhody, ktoré vám môže toto zahriatie tela priniesť.

Čo je to sauna?

Sauny využívajú suché teplo. Zvyčajne sa vyhrievajú na teplotu 80 °C až 90 °C, za účasti veľmi nízkej vlhkosti. Je to ako sedieť v peci. Preto ľudia v saunovej miestnosti často prelievajú rozohriate kamene vodou – čím sa tak vytvára para, ktorá vlhkosť mierne zvyšuje.

Typy sáun

Existuje mnoho variantov. Najtradičnejším typom je sauna na drevo, ktorá na vyhrievanie priestoru využíva oheň. Či už sauna využíva kachle, horúce kamene alebo drevo, podstata je relatívne rovnaká, pretože priestor ohrievate pomocou uhlíkov, ktoré vytvárajú suché teplo. Následne existujú elektrické sauny, ktoré vyrábajú teplo pomocou elektriny a jedná sa o typickú variantu, ktorú si ľudia inštalujú do svojich domovov.

Fínske sauny predstavujú tradičný typ sauny. Je charakterizovaná suchým teplom, pri ktorom je vzduch v saune vyhrievaný na vysokú teplotu. Teplota v fínskej saune sa pohybuje zvyčajne medzi 70 a 100 °C. Počas pobytu v tejto saune je dôležité dodržiavať pravidlá správneho chladenia a hydratácie, aby sa minimalizovali riziká prehriatia a zabezpečil sa maximálny wellness efekt.

Infračervené sauny, ako už názov napovedá, využívajú infračervené svetelné vlny na priame zohriatie vášho tela bez toho, aby sa teplota vzduchu okolo vás zvýšila. Hovorí sa, že vo vašom tele vyvolávajú rovnaké účinky ako tradičná sauna, ale pri nižšej teplote, takže infračervené sauny sú ľahšie znesiteľné.

Napokon, parné sauny sa vyznačujú vlhkým teplom. Nie sú také horúce ako tradičné sauny a sú oveľa vlhkejšie. Parné sauny sú zvyčajne vyhrievané na 38 až 49 °C a majú takmer 100 % vlhkosť. Ale aj keď technicky nie sú také horúce, v parných saunách pravdepodobne pocítite teplo viac ako v klasických saunách, pretože vo vzduchu je viac vlhkosti.

Ak máte problémy s dýchacími cestami, je lepšie držať sa parných sáun, pretože môžu udržiavať vaše dýchacie cesty hydratované (bežná sauna ich môže ešte viac vysušiť). Inak je to všetko o osobných preferenciách a podobné zdravotné výhody získate ako z klasickej sauny, tak aj z parnej sauny.

Aké sú zdravotné výhody saunovania?

Účinky tepla sú rovnaké bez ohľadu na to, či je suché alebo vlhké. To znamená, že získate rovnaké výhody bez ohľadu na to, či sa potíte vo fínskej alebo v parnej saune.

Parné sauny však majú jednu ďalšiu výhodu pre všetkých, ktorí majú problémy s dýchacími cestami, napríklad astmu alebo alergie. Podľa viacerých expertov, „lieky na tieto druhy dýchacích problémov môžu vaše dýchacie cesty vysušiť. Para zvlhčí a dopomôže viac otvoriť pľúca a dýchacie cesty zhydratuje.“ Ak bojujete s upchatím nosa, para môže pôsobiť aj ako zvlhčovač vzduchu a môže vám dopomôcť vyčistiť nosové priechody, aby sa vám ľahšie dýchalo.

Výskumy používania suchých sáun ukázali, že môžu poskytnúť viaceré výhody.

1) Zlepšenie cirkulácie

Všetko, čo vedie k zvyšovaniu telesnej teploty, zvyšuje srdcovú frekvenciu, čo zasa zvyšuje krvný obeh.

A pobyt v saune je takmer ako chôdza, v rámci pravidelného tempa. Z dôvodu tepla, vaše srdce musí intenzívnejšie pumpovať, aby dokázalo rozprúdilo krv, čo znamená, že získavate určité “kardio“ výhody, aj keď len sedíte v teple. (Majte však na pamäti, že to stále nie je náhrada za cvičenie, ktoré má množstvo iných telesných výhod.)

2) Znížený krvný tlak

Pobyt v saune môže viesť k zníženiu krvného tlaku, ale ak máte nekontrolovaný krvný tlak, do sauny by ste ísť nemali.

Z výskumu vyplýva, že tradičné fínske saunovanie sa spája s celkovo nižším krvným tlakom, ak ho ľudia praktizujú pravidelne. Takže fyziologicky, podobne ako pri cvičení, by sa váš krvný tlak spočiatku mal zvýšiť a následne by to z dlhodobého hľadiska pravdepodobne viedlo k lepšej regulácii krvného tlaku a jeho zníženiu.

V skutočnosti môžu ľudia pri používaní sauny pozorovať zlepšenie kardiovaskulárneho zdravia. Výskum ukázal, že ľudia, ktorí saunu využívajú pravidelne (aspoň štyrikrát týždenne po dobu 20 minút), majú výrazne nižšie riziko srdcového infarktu, mozgovej príhody a demencie.

3) Úľava od stresu

Saunovanie je pravidelnou súčasťou škandinávskej kultúry a považuje sa za spôsob, ako sa zbaviť stresu a relaxovať. Podľa štúdie z roku 2018, uverejnenej v časopise Medical Principles and Practice, sauny znižujú hladinu stresového hormónu kortizolu až o 10 až 40 percent.

Ak sa pre vás saunovanie stane pravidelnou praxou a je to niečo, čo môžete robiť pomerne ľahko, napríklad cestou z práce domov sa v nej môžete zastaviť, alebo sa pri tom môžete stretávať aj s ľuďmi, čo pravdepodobne vašu úroveň stresu ešte viac zníži.

4) Žiarivá pleť

Používanie sauny môže prospieť celkovému zdraviu vašej pokožky, pretože predtým, ako sa začnete potiť, pomáha privádzať prietok krvi na povrch pokožky.

Pravidelné saunovanie posilňuje pokožku, čo znamená, že ju akoby spevňuje a robí pružnejšou, čo je vhodné z estetických dôvodov, ale aj preto, že pokožka funguje ako všeobecná zdravotná bariéra.

5) Zníženie stuhnutosti kĺbov a bolesti svalov

Sauna je taktiež skvelým nástrojom na regeneráciu (aj po tréningu), pretože môže pomôcť uvoľniť všetky napäté svaly.

Teplo môže vaše svaly urobiť poddajnejšími a pružnejšími a taktiež pravdepodobne vie pomôcť pri bolestivosti v rámci regenerácie po tréningu. Ľudia so stuhnutými kĺbmi a bolesťami tela nedajú dopustiť na saunu, keďže ich bolesť zmierňuje. Saunovanie môže pomôcť aj pri tzv. tenzných bolestiach hlavy, pravdepodobne preto, že zmierňuje bolesť svalov, ktorá k nim prispieva.

6) Silnejší imunitný systém

Používanie sauny nie je priamo spojené s lepšou imunitou, avšak saunovanie môže dopomôcť k uvoľneniu a znížiť stres, ktorý tlmí funkciu imunitného systému. Taktiež sa ukázalo, že používanie sauny znižuje cirkulujúce hladiny zápalových markerov, ktoré zároveň narúšajú reakcie vášho imunitného systému.

7) Lepšia nálada

Ako ukazujú niektoré štúdie, saunovanie vám môže zlepšiť náladu, čo by opäť mohlo súvisieť s faktorom relaxácie. Podľa jednej štúdie sa však u mužov vo Fínsku, ktorí pravidelne navštevovali saunu, znížilo riziko psychózy a podľa inej štúdie môže využívanie sauny znížiť riziko demencie a Alzheimerovej choroby.

Nie však úplne jasné, či tieto výhody priamo súvisia s využívaním sauny, alebo či sú jednoducho spojené so zdravým životným štýlom, ktorý zahŕňa socializáciu a relaxáciu. Tak či onak, zdá sa, že návšteva sauny prináša isté pozitívne výhody pre mozog a duševné zdravie.

Otázka na záver

Pomáha saunovanie pri spaľovaní tukov? Predpokladá sa, že zmeny, ktorými vaše telo prechádza počas pobytu v saune, napodobňujú zmeny po stredne až vysoko intenzívnom tréningu (napríklad chôdzi) a saunovanie vedie k podpore metabolizmu. Toto však treba ďalej skúmať, pretože údaje o tom nie sú v absolútnej zhode.

Všetky reálne stratené kilogramy budú predstavovať hmotnosť vody (najmä kvôli potu) a to platí ako pre klasickú, tak aj parnú saunu. A to nie je to isté, ako reálny úbytok tuku.

Saunovanie zvyšuje našu vnútornú teplotu, a aby naše telo zabránilo prehriatiu, pri potení smeruje krv k pokožke. Prebytočná voda uložená v tele sa potom využíva na ochladzovanie. Keď však svoje telo zhydratujete, pravdepodobne sa váha okamžite dostane späť. Ak chcete schudnúť a znížiť prebytočný tuk, najlepšie je držať sa cvičenia a vyváženej stravy 🙂 .

Odber noviniek

Prihláste sa na odber noviniek a už vám nič neujde.

Podobné články

UBYTOVANIE

vo Veľkom Mederi